Info & Tips

Knowledge of the World

  • nuffnang_bid = "50801bc826867ddc07b0abad04f947ff";
  • Iklan Berbayar

    Sebulan hanya RM10.00. Jika berminat sila e-mail kepada kami di bussinternet@gmail.com

  • PERCUMA!!!

Archive for October, 2009

7 tips for working securely from wireless hotspots

Posted by putera2info on October 30, 2009

Sources : Microsoft

Wireless hotspots are changing the way people work. These wireless local area networks (LANs) provide high speed Internet connection in public locations—as well as at home—and need nothing more than a mobile PC such as a laptop or notebook computer equipped with a wireless card.
In fact, hotspots are an everyday connection method for travelers and remote workers to browse the Internet, check their e-mail, and even work on their corporate networks while away from the office.
Hotspots range from paid services, such as T-Mobile or Verizon Wireless, to public, free connections. Hot spots are everywhere, including:
• Coffee shops
• Restaurants
• Libraries
• Bookstores
• Airports
• Hotel lobbies
But they all have one thing in common—they are all open networks that are vulnerable to security breaches. And that means it’s up to you to protect the data on your PC. In this article, we cover a few tips to make working in public locations more secure.

Try to choose more secure connections

It’s not always possible to choose your connection type—but when you can, opt for wireless networks that require a network security key or have some other form of security, such as a certificate. The information sent over these networks is encrypted, which can help protect your computer from unauthorized access. The security features of different networks appear along with the network name as your PC discovers them.

Make sure your firewall is activated
A firewall helps protect your mobile PC by preventing unauthorized users from gaining access to your computer through the Internet or a network. It acts as a barrier that checks all incoming information, and then either blocks the information or allows it to come through. All Microsoft Windows operating systems come with a firewall, and you can make sure it’s turned on.

To activate the Windows Vista Firewall

1. Click Start and then click Control Panel.
2. In Control Panel, click Network and Internet.
3. Under Windows Firewall, click Turn Windows Firewall on or off.
4. Ensure that On is selected.

To activate the Windows XP Firewall

1. Click Start, and then click Control Panel.
2. In Control Panel, click Network Connections.
3. In the Network Connections window, under Network Tasks, click Change Windows Firewall Settings.
4. In the Windows Firewall dialog box, on the General tab, ensure that On is selected.

Monitor your access points


Chances are that there are multiple wireless networks anywhere you’re trying to connect. These connections are all access points, because they link into the wired system that gives you Internet access. So how do you make sure you’re connecting to the right one? Simple—by configuring your PC to let you approve access points before you connect.

Configure Windows Vista Access Points

Windows Vista takes the guesswork out of connecting to hotspots because you are automatically prompted to approve new connections. In addition, after you approve a connection, you assign it a profile for future use.

Configure Windows XP Access Points

1. Click Start, click Control Panel, and then click Network Connections.
2. Right-click Wireless Network Connection, and then click Properties.
3. On the Wireless Networks tab, make sure that the Use Windows to configure my wireless network settings check box is selected.
4. Under Preferred networks, make sure that the name of the network that you want to connect to is highlighted, and then click Advanced.
5. Click Access point (infrastructure) network only, and then click Close.

Disable file and printer sharing


File and printer sharing is a feature that enables other computers on a network to access resources on your computer. When you are using your mobile PC in a hotspot, it’s best to disable file and printer sharing—when it’s enabled, it leaves your computer vulnerable to hackers. Remember, though, to turn this feature back on when you return to the office.

Disable file and printer sharing in Windows Vista

1. Click Start, and then click Control Panel.
2. Click Network and Internet, and then click Network and Sharing Center.
3. Under Sharing and Discovery, click the arrow next to File sharing, click Turn off file sharing, and then click Apply.
4. Click the arrow next to Printer sharing, click Turn off printer sharing, and then click Apply.

Disable file and printer sharing in Windows XP

1. Click Start, and then click Control Panel.
2. Click Security Center, and then click Windows Firewall.
3. Click the Exceptions tab, and then under Programs and Services, clear the File and Printer Sharing check box.

Make your folders private


When the folders on your mobile PC are private, it’s more difficult for hackers to access your files.

To make a folder private in Windows Vista

Windows Vista not only makes folders private by default, but it also requires passwords for shared folders. As a result, you’re already covered! But if you want to double-check, simply right-click on the folder in question, and select Properties. On the Security tab, you can review the set permissions.

To make a folder private in Windows XP

1. Click Start, and then click My Computer.
2. Click the drive where Windows is installed, and then click Documents and Settings.
3. Open your user folder, right-click the folder that you want to make private, and then click Properties.
4. On the Sharing tab, click Do no share this folder, and then click OK.
Repeat the steps above for each folder that you want to make private.

Advertisements

Posted in Komputer | Tagged: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , | Leave a Comment »

Oh Isteri

Posted by putera2info on October 29, 2009

oh isteri..
Dikhabarkan ada seorang suami yang sangat tabah dan sabar. seorang lelaki yang sangat bertanggungjawab dan kasih pada keluarganya. mereka telah berkahwin selama 20 tahun dan dikurniakan beberapa orang anak.suami ini sangat bertuah. dikurniakan seorang isteri yang sangat cantik. tiada apa kurangnya isteri ini.
pandai juga memasak dan mengemas rumah. namun si isteri ada satu sifat; suka membebel dan suka mengarah suaminya itu dan ini.si suami sangat sabar pula. melayan kerenah isteri dan menadah telinganya untuk dimarahi walaupun hanya kesilapan kecil sahaja. si suami langsung tak melawan.dikisahkan; pada suatu petang, sewaktu si suami mengambil wuduk di tepi telaga, si isteri membebel lagi pot..pet..pot. .pet.. ntah apa2 yang tak dipuas hatinya. akhirnya kesabaran si suami sampai noktahnya. ditolaknya isteri ke dalam telaga dan dia pun masuk ke dalam rumah.menjelang malam, si suami keheranan. kenapa isterinya belum balik rumah walau sudah larut malam. hujung telinganya menangkap bunyi kocakan air. baru dia teringat.. Ya Allah…!!. segera dia berlari ke arah telaga, menghulur tali sambil menjerit2 memanggil isterinya.tiba2 tali terasa tegang seperti ada yang memautnya. tali ditarik perlahan2 ke muka telaga. tiba2 kedapatan satu makhluk berbulu lebat dan agak besar sedang memaut tali. si suami keheranan. lalu bertanya:”siapa kau?”jawab lembaga: “aku penunggu telaga nih. sekarang aku nak keluar.. bosan duduk dalam telaga..””kenapa?” tanya si suami..jawab lembaga tadi: “aku dah duduk dalam telaga nih selama 20 tahun dgn aman damai.. tetiba petang tadi ada sorang pompuan dok masuk telaga sambil membebel tak sudah2 sampai aku pun dibebelnya. tensen aku!. dah tak aman dunia aku.. ntah mana dtg pompuan tu..”

Posted in Cerita | Tagged: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , | Leave a Comment »

Teh RM1.00

Posted by putera2info on October 29, 2009

Suatu hari,seorang pemuda datang ke sebuah gerai mamak dan memesan satu gelas air teh

pemuda : mamak..teh RM1.00 satu

mamak :alright….

Setelah penat menunggu,akhirnya teh yang di order telah pun siap

mamak : nah..nie die teh RM1.00

pemuda :mamak!!kenapa di dalam teh nie ade lipas(dgn nada yg marah)

dengan selamber mamak menjawab

mamak : takkanlah hanya dgn RM1.00,kamu boleh mengharapkan kambing di dalamnye!!!!!

Posted in Cerita | Tagged: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , | Leave a Comment »

Salah Tafsiran

Posted by putera2info on October 29, 2009

Ada 26 orang gila, mereka akan menjalani ujian kesihatan di Amerika. Mereka dibawa dengan menggunakan pesawat Hercules yang besar. Ketika di udara, orang-orang gila itu terlalu bising kerana bermain bola di dalam pesawat. Kapten pesawat marah dan menyuruh co-pilotnya untuk menenangkan mereka. “Hoi! Bising sangat nie! Jangan main bola di dalam kapalterbang!!!” bentak co-pilot kepada orang-orang gila tersebut.
Akhirnya situasi menjadi tenang. Tapi lama-kelamaan, Kapten curiga karena situasinya terlalu tenang. Dia menyuruh lagi co-pilotnya untuk memeriksa keadaan di belakang. Ketika co-pilot datang, dia terkejut setengah mati! Orang gilanya tinggal 4 orang!!! “Hei, kamu semua! Kenapa tinggal 4 orang sahaja? Yang lain ke mana?””Habis… tak boleh main bola di dalam kapalterbang, jadi mereka main bola di luar la.” “HAH?! Habis tu kenapa kamu semua masih berada di dalam?””Kan kami nie pemain simpanan…”.

Posted in Cerita | Tagged: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , | Leave a Comment »

Khasiat telur separuh masak

Posted by putera2info on October 29, 2009

Aziz dan Ani membawa anak lelaki mereka yang berusia 6 tahun ke klinik. Walaupun pada mulanya agak malu dan segan, akhirnya mereka membuka mulut juga menceritakan kebimbangan mereka tentang kemaluan anak mereka yang agak kecil berbanding kanak-kanak lain yang sebayanya.

Selepas melakukan pemeriksaan, doktor berkata,

“beri makan telur separuh masak setiap pagi. Lama-lama besarlah tu..”

Besok pagi, apabila anak lelaki mereka hendak bersarapan, terkejutlah dia melihat ada 10 biji telur di m eja makan.

“Telur ni untuk saya ke mak?”, tanya si anak.

“Engkau makan dua biji saja. Yang lain tu ayah kau
yang punye”, kata emaknya.

Posted in Cerita | Tagged: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , | Leave a Comment »

sayang bini ke duit?

Posted by putera2info on October 29, 2009

Sepasang suami isteri, dah lama kahwin. Si suami teramat lah kedekut, bukan setakat taik idung masin, taik mata pun masin gak. Salah satu xtvt tahunan mereka ialah mengunjungi satu pameran udara.

Tahun pertama, si isteri nak sangat naik sebuah pesawat ringan. Pergilah mereka berjumpa dengan pilot pesawat tu. “Encik, berapa saya kena bayar untuk menaiki pesawat ni?” tanya si suami

“Tak mahal encik, cuma RM50 untuk satu pusingan” jawab pilot tu.

“Uuiishh. .mahalnya, tak jadi la saya nak naik” jawab si suami lalu menarik tangan isterinya berlalu dari situ. “Baiklah, kalau bayarannya kurang dr

RM30, kita naiklah” kata suami yang membuatkan si isteri menarik muka masam krn dia tahu bayarannya pasti akan meningkat lagi tahun ni.

Mereka menuju ke pesawat yang sama cam tahun lepas dan jumpa ngan pilot yang sama
juga. Seperti yang dijangkakan, bayaranya dah jadi RM100. Segeralah si suami menarik tangan isterinya berlalu dr situ. Si pilot td yang kesiankan si isteri yang saban tahun mengimpikan untuk menaiki pesawat tu memanggil mereka semula.

“Encik, berapa yang encik sanggup bayar?” “Aku cuma nak bayar bawah RM30 jer” jawab si suami.

Setelah berfikir seketika, berkatalah si pilot tadi “Baiklah, Encik boleh naik pesawat tu dengan bayaran RM20 sahaja tapi dgn satu syarat”

Gembiralah si suami tadi, RM20 ajer “tapi apa syaratnya”

“semasa di udara, encik dan isteri encik tak boleh mengeluarkan satu suara pun. Kalau bersuara juga, saya akan kenakan bayaran RM10 bagi setiap perkataan yang keluar dari mulut encik atau isteri encik” jawab pilot td sambil tersenyum.

“Baiklah saya setuju” jawab si suami dengan yakin bolehnya.

Maka, naiklah mereka akan pesawat tu. Pilot tadi pun ada niat lain sebenarnya. Dia nak ajar si suami yang kedekut tadi. Dia pun buat lah aksi2 acrobatik yang diakui membahaya. Macam2 aksi dia buat, tapi hairan gak dia sbb suami isteri yang duduk kat belakang dia
tak menjerit pun.

Dia cuba lagi buat aksi2 yang merbahaya, berpusing2 pesawat tu, tapi still senyap gak. Setelah muslihat dia tak berjaya, pilot tu pun mendaratkan lah pesawat dia. Rasa rugi pulak sbb cuma boleh dpt RM20 ajer.

Bila dah mendarat, cuma si suami yang turun dari pesawat tu. “Ehh? mana isteri encik?” tanya pilot tu terkejut.

“Dia dah jatuh masa kau pusing2 pesawat tadi”

“Hahh apasal tak cakap” “Kalau aku cakap nanti kena tambah bayaran lak” jwb si suami sambil menghulurkan RM20 kepada pilot td dan terus berlalu…

Posted in Cerita | Tagged: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , | Leave a Comment »

Topup RM10 boleh tahan sebulan!!??

Posted by putera2info on October 29, 2009

Org kata pkai line lg save dr prepaid..tp korg msti trperanjat dgn ape yg bakal aku

citerkan ni..
top-pup RM 10 tp blh tahan smpi 1 bulan tak kira la klau korg brgayut brape lama

skalipun,hantar brape juta sms skalipun..

Mungkin rezeki aku aritu,pg la jmpa makcik bau2 bacang ngn aku, dia ajr camne nk

crossing account,
coz dia keje kt bhgn System Development Telecom.
kekadag aku tlg gak memenber trdekat topup, tp amik untung sket aar..

Ok, secara simplenya aku terangkan kat korg, tp INGAT

JGN BUAT LBIH DR 3 KALI

untuk 1 nombor, coz system akan auto detect & batalkan no korg..

Timing nya, korg blh topup pertengahan ujung bulan between 25 hb keatas dlm kul 3am

keats. coz dlm tempoh ni, system akan di selenggara, so ada loopholes. kene try&error..

1) beli topup RM 10… gesek & ready.
2) korg type < ** REC 10 > , then send to 09901
3) tgu reply, kat skrin akn kuar satu serial number 6 digit, korg salin tau.
4) pastu korg type < ** REC 10> <123456> msuk kan 6 digit td, send 09902
5) pastu diorag akn reply “insert ur topup num”, so korg type 14 digit topup number yg

korg beli cntohnya;
<01234567891023> send to 09903
6) tak lama pastu diorg akn reply;
“ingat ni company opah kau yg punya? msuk toilet pun kene byr 20sen, ni kau nk topup

10 hengget nk pkai seumur idup plak!! bnyk cantik muka kau”

hah.. tu aar, aku pun tak sngka diorg akn reply mcm tu.. kecik ati aku..

kdg2 diorg reply lebih ‘kesat’ dari di atas dlm pelbagai bahasa, blh menitik air mata beb..

Posted in Cerita | Tagged: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , | Leave a Comment »

Gambar Sape???

Posted by putera2info on October 29, 2009

Sumber : lawakstory

Seorang wanita telah mengajak teman lelakinya ke rumahnya supaya dapat berdua-duaan di malam minggu. Jadi teman lelakinya bersetuju. Tau-tau sajalah apa yang dia orang buat di malam minggu tu berdua-duaan di dalam bilik wanita tu….. kira malam minggu tu milik dia oranglah. Selepas selesai melakukan adengan yang dicensoredkan, si lelaki ni pun berehat sambil mengambil rokoknya tapi mancis takder.

Bertanyalah si lelaki ni kepada teman wanitanya; “Darling! ada mancis tak?”. Ada kat dalam laci sebelah katil tu”, jawab si wanita tu. Masa buka laci tu,terpandanglah si lelaki tu sebuah potret lelaki di dalam laci tu.

Bertanyalah si lelaki tu pada teman wanitanya; “Gambar siapa ni yang? Gambar suami sayang ker? “Bukan” jawab si wanita tu. “Kalau bukan gambar suami sayang, gambar tunang sayang ker?”, “Bukan jugak” jawab wanita tu lagi. “Kalau bukan jugak, habis gambar ni gambar siapa?” tanya silelaki tu untuk mendapat penjelasan lanjut “Yanggg! Gambar tu adalah gambar saya sebelum saya menjalani pembedahan jantina” jawab si wanita tu dengan penuh manja.

AAAaaaawwWW?

Posted in Cerita | Tagged: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , | Leave a Comment »

Suami Yg Baik

Posted by putera2info on October 29, 2009

Ada sepasang suami isteri tak pernah sependapat dalam banyak hal. Si isteri selalu merungut kepada suaminya disebabkan suaminya tak pernah menyetujui apa juga cadangan yang dibuatnya.

Suatu hari si isteri berkata kepada suaminya..

Isteri: Abang tak pernah ikut kemahuan saya. Semua cadangan saya tak pernah abang setuju.

Suami: Tak semua.. ada juga yang saya setuju.

Isteri: Tidak. Selama kita berkahwin belum pernah lagi abang ikut kemahuan saya

Suami: Tentu ada.. cuma tak kena tempat…
Isteri: Cuba abang cakap apa kemahuan saya yang abang akan ikut.

Suami: Baiklah, katakan ada dua buah bilik untuk menumpang tidur, setiap satu bilik masing-masing ada seorang lelaki dan seorang wanita. Yang mana satu bilik yang awak akan tumpang tidur?

Isteri: Sudah tentulah saya masuk ke bilik yang ada wanita… Tak kan saya masuk bilik yang ada lelaki pulak..

Suami: Haa… saya pun akan masuk bilik yang ada wanita…. Kan saya setuju dengan awak..!!

Isteri: (Nada marah) Dasar lelaki…..!!! Kalau berani buatlah… aku cincang 8 anu’ kau..

Suami: Aii.. bila aku setuju awak marah pulak…!!!

Posted in Cerita | Tagged: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , | Leave a Comment »

Congratulations once more!(Your E-Mail Address Won €600,000:00)

Posted by putera2info on October 29, 2009

Pernahkan anda dapat email macam ni kan. Berhati-hati la email mcm ni. Ni semua Penipuan. Skim ini melibatkan Money Laundary. So, jgn menjadi tamak dengan tawaran ini. NI semua penipuan. So berhati2. Ingat la kata-kata ini, Untuk menjadi kaya, bukan senang, Usaha itu penting, Tiada kekayaan datang bergolek2. OK.

 

EURO MILLIONS INTERNATIONAL LOTTERY PROMOTION
PRIZE AWARD DEPARTMENT.
REFERENCE: EML / IPP/1555002244/05
BATCH: ES34/044/ ILP /SL
RE: WINNING NOTIFICATION / FINAL NOTICE

Dear Lottery Winner,

We wish to congratulate you over your email success in our computer balloting held on 28th Oct 2009.This is a Millennium Scientific Computer Game in which email addresses were used. It is a promotional program aimed at encouraging internet users; therefore you do not need to buy ticket to enter for it. You have been approve for the star prize of €600,000:00 Euros. (Six Hundred Thousand  Euros Only).

Your =E-mail address attached to Serial Number 22221415366-609 with Lucky Star Numbers 03 44 04, Winning Number 04 05 23 25 28 which =consequently won in the 6th category, you have therefore been approved for a = lump sum pay out of €600,000.00 Euros. (Six Hundred Thousand Euros Only).

CONGRATULATIONS!!!
DO KEEP IT CONFIDENTIAL.
This is part of our security protocol to avoid double claiming and unwarranted abuse of this program by some participants.

All participants were selected through a computer ballot system drawn from over 100,000 company and 50,000,000 individual email =addresses and names from all over the world. This lottery was promoted and =Sponsored by Bill Gates of Microsoft ,Shell Company Nigeria, With the support of European corporate companies and organizations to encourage the use of Internet and computers worldwide.

To claim your winning prize you are to contact the appointed claim agent as soon as possible for the immediate release of your winnings with your VERIFICATION FORM information below:

MR. JOSEPH DAKMAN
CONTACT CLAIMS AGENT ON TELEPHONE: +447035900183.
Email: josephdakman_44@live.com

Remember, all winning must be claimed not later than TWO WEEKS, after this date all unclaimed funds will be included in the next stake. Please note in order to avoid unnecessary delays and complications please remember to quote your Reference Number and Batch Numbers in all correspondence.

Congratulations once more!! !!! !!!! !!!!!.
REMEMBER, YOU HAVE TO CONTACT YOUR CLAIM AGENT WITH YOUR VERIFICATION FORM BELOW TO ENABLE HIM PROCESS YOUR PRIZE MONEY IMMEDIATELY.

VERIFICATION FORM:
1.  FULL NAMES:
2.  ADDRESS:
3.  SEX:
4.  AGE:
5.  MARITAL STATUS:
6.  OCCUPATION:
7.  NATIONALITY:
8.  TELEPHONE NUMBER:
9.  COUNTRY:
10. SERIAL NUMBER:/LUCKY STAR NUMBER
11. WINNING NUMBER:
12. REF NUMBER:
13. BATCH NUMBER:
14. AMOUNT WON:

Sincerely yours,
Rev. Mark Wilson
Lottery Coordinator.

Posted in Amaran | Tagged: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , | 1 Comment »